ویروس کرونا ویروس را برای فرار از تاجیکستان اضافه می کند

رسانه های دولتی به طور مرتب به مردم تاجیکستان اطلاع می دهند که در باغی فراوان ، بهشت ​​روی زمین زندگی می کنند.

فقط برای اینکه نقطه را به معنای واقعی کلمه به خانه منتقل کنید ، رئیس جمهور Emomali Rahmon مرتباً تصویر می شود که در کنار توده های میوه و سبزیجات ایستاده است ، یا شاید در یک زمین ایستاده است.

در عین حال ، تعداد زیادی از افراد متقاضی ویزای آمریکا از طریق قرعه کشی گرین کارت ، تابعیت روسیه یا در موارد شدیدتر ، تلاش برای دریافت پناهندگی سیاسی در اروپا هیچ نشانه ای از فروپاشی ندارند.

پنجره درخواست قرعه کشی گرین کارت امسال از 7 اکتبر تا 10 نوامبر ادامه داشت.

این مسئله برای افرادی که با این سیستم آشنا هستند و در نتیجه می توانند به دیگران کمک کنند مدارک را تنظیم کنند ، کاملاً سودآور است. تنها در مرکز خرید دوشنبه مال ، چهار غرفه وجود دارد که این خدمات را ارائه می دهند. قطره مداوم مشتریان گواه محبوبیت این گزینه است. دیگران مشاوره های کارت سبز خود را در شبکه های اجتماعی تبلیغ می کنند.

وی گفت: “من زندگی ام را گذرانده ام ، اما چه کاری برای فرزندانم در تاجیکستان باقی مانده است؟ آنجا [in the United States]آنها فرصتی برای تحصیل خواهند داشت – حتی کار در یک پمپ بنزین باعث می شود که زندگی بهتری داشته باشند. ” وی از ارائه نام خانوادگی خود امتناع ورزید.

درخواست برای امتحان و گرفتن ویزا رایگان است ، اما مردم معتقدند که یک برنامه کاملاً جمع آوری شده شانس موفقیت بیشتری دارد. هزینه مجبور کردن کسی برای پر کردن یک برنامه گرین کارت حدود 100 سامونی ، کمی کمتر از 10 دلار است.

طبق آخرین آمار موجود از وزارت امنیت داخلی ایالات متحده ، طی 16 سال گذشته ، حدود 7300 متولد تاجیکستان کارت سبز دریافت کرده اند.

روسیه راهی سنتی تر و راحت تر است. و این فقط مربوط به کارگران دستی نیست که برای کسب درآمد ماهیانه یا حتی سالها به یکباره مهاجرت می کنند درآمد ناچیز که آنها برای خانواده ها به خانه خود می فرستند.

افرادی که تحصیلات پیشرفته دارند در موقعیتی مناسب برای یافتن مشاغل دائمی به عنوان بخشی از برنامه های اسکان مجدد مسکو قرار دارند. متقاضیان باید به زبان روسی صحبت کنند ، در یک حرفه واجد شرایط باشند و مراحل مصاحبه را طی کنند. رویه شهروندی ساده برای پزشکان و معلمان در حال انجام است.

آنچه به خصوص در مورد این گزینه بسیار جالب توجه است اینست که براساس توافق نامه تابعیت دوگانه بین تاجیکستان و روسیه ، اخذ تابعیت جدید به طور خودکار به معنای از دست دادن تابعیت قبلی نیست.

این امر پیامدهای نگران کننده ای را در داخل تاجیکستان به همراه داشته است.

«در زمان اتحاد جماهیر شوروی ، والدین ما را به نزدیکترین مدرسه به خانه خود ، یا به کلینیک عمومی منطقه فرستادند. اکنون ، به دلیل کمبود معلم واجد شرایط ، من قبلاً دو بار مدرسه فرزندانم را تغییر داده ام. در مورد پزشکان ، من آنها را از طریق توصیه های والدین در شبکه های اجتماعی پیدا می کنم. “گولبهور امینووا ، ساکن 45 ساله دوشنبه ، به Eurasianet گفت.

در هنگام ثبت نام برای اسکان مجدد در روسیه ، صدها نفر در خارج از محل دفتر نمایندگی وزارت کشور روسیه در دوشنبه صف می کشند. جاستلینگ می تواند آنقدر شدید باشد که گاهی اوقات درگیری ایجاد شود.

یک روش تابعیت ترسیم شده که بیشتر مورد توجه شهروندان است ، زندگی ، کار و پرداخت مالیات در روسیه برای مدت حداقل پنج سال است.

روند غیر قابل تردید است.

طبق ارقام وزارت کشور روسیه ، بیش از 35700 تبعه تاجیکستان در سال 2018 تابعیت دریافت کرده اند. در سال 2019 ، 44700 نفر بوده است. در نیمه اول امسال ، حدود 31300 تاجیک تابعیت روسیه را بدست آوردند.

هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه چه کسی تصمیم به حفظ هر دو تابعیت گرفته است در دسترس نیست ، اما شواهد حکایتی نشان می دهد این یک اولویت است.

تمایز بین کسانی که تابعیت روسیه را دارند و فاقد آن هستند این است که این افراد می توانند نسبتاً بدون استرس در روسیه زندگی کنند و بدون نیاز به درگیری با بوروکراسی ، همانطور که مهاجران کار باید انجام دهند ، در روسیه زندگی می کنند.

“اولاً ، گذرنامه اضافی نمی تواند صدمه ببیند. و ثانیا ، اگر شما حرکت می کنید [within Russia]، مشکلات کمتری در زمینه مسکن ، کار و غیره خواهید داشت. همچنین ، می توانید در پرداخت هزینه های زیادی پس انداز کنید [work permits]، بیمه و سایر پرداخت هایی که برای مهاجران اجباری است “، گفت: اکمال خبیبوف ، 32 ساله از دوشنبه که اکنون به دنبال مهاجرت به روسیه است.

و سپس گروه دیگری از تاجیک ها هستند که کشور را به دلایل سیاسی ترک می کنند – یا حداقل آنچه آنها به این ترتیب توصیف می کنند.

این مهاجرت از سال 2015 آغاز شد ، که آغاز یک موج بزرگ از دستگیری سیاستمداران و فعالان مخالف پیرو این موارد تحریم کردن حزب رنسانس اسلامی تاجیکستان یا IRPT و گروه 24 جنبش. همچنین حدود 30 روزنامه نگار نیز درخواست پناهندگی در کشورهای غربی را داده اند.

مطابق با داده ها از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد ، بیش از 14000 شهروند تاجیکی از سال 2015 تا 2019 در کشورهای مختلف ، به ویژه در اروپا ، درخواست پناهندگی سیاسی داده اند. از این تعداد ، 6773 موفقیت پناهندگی دریافت کردند.

بحران ویروس کرونا عامل دیگری برای ترک مردم بوده است. یکی از ساکنان دوشنبه ، Subhia ، به Eurasianet گفت که از او خواسته شده است چمدان های خود را ببندد به گفته وی بی تفاوتی نسبت به شیوع.

“من در لندن تحصیل کردم ، اما برای کار در جهت صلاح کشور به تاجیکستان بازگشتم ، اگرچه می توانستم مانند سایر هموطنان در آنجا بمانم. اما در طی COVID ، رفتار مقامات تمام احساسات من را از بین برد. زندگی انسان در این کشور هیچ ارزشی ندارد. ”

Subhia اشاره کرد که چگونه پزشکان در مناطق پر خطر مجبور به کار با بیماران بدون تجهیزات حفاظتی می شوند ، و اینکه چگونه به همان پزشکان و پرستاران هنگام بیماری حتی غذا و دارو نمی دهند.

ارقام وزارت بهداشت و ادعاها در مورد وضعیت فعلی شیوع COVID-19 مدتهاست که معتبر و مفید متوقف نشده است ، و شایعات و فعالان را برای ارزیابی مقیاس خسارت کم می کند. اعتقاد بر این است که ده ها پزشک در معرض ویروس قرار گرفته اند ، اما تأیید چنین ادعاهایی غیرممکن است.

وضعیت نهایی اقتصاد در ذهن کسانی که مایل به ترک هستند مهمترین است.

“از سال 2009 ، مقامات تاجیکستان دائماً در مورد بحران اقتصادی جهانی صحبت می کنند ، اگرچه تا سال 2019 چنین بحرانی وجود نداشت. رفاه جمعیت تاجیکستان در حال رشد نیست ، و در سال های اخیر ، کیفیت آموزش و پزشکی کاهش یافته است ، “یک تاجیک ساکن اروپا که می خواهد ناشناس بماند ، گفت.

انگیزه ظریف تر فرار از کنترل خفقان دولت استبدادی و خانواده های محافظه کار است.

مهاجران در اروپا گفت: “زندگی شخصی شهروندان توسط خانواده ها ، همسایگان ، مقامات محلی کنترل می شود.” “هیچ فرصتی برای ابراز وجود سیاسی یا فعالیت سیاسی وجود ندارد. همه چیز ممنوع است به همین دلیل مردم در تلاشند تا به این شکل رادیکال از این حلقه معیوب خارج شوند. به نظر من این روند فقط در سالهای آینده افزایش خواهد یافت. “