پاکستان محاصره شده با کمک امارات متحده عربی یک میلیارد دلار دیگر به کمک مالی صندوق بین المللی پول نزدیک تر می شود.

پاکستان محاصره شده با کمک امارات متحده عربی یک میلیارد دلار دیگر به کمک مالی صندوق بین المللی پول نزدیک تر می شود.

اسحاق دار وزیر دارایی پاکستان خبرگزاری فرانسه

اسلام آباد: پاکستان یک گام برای تضمین قرارداد با صندوق بین‌المللی پول نزدیک‌تر شده است که می‌تواند از شکست آن جلوگیری کند زیرا امارات متحده عربی حمایت مالی یک میلیارد دلاری از این کشور محروم را تایید کرده است.

اسحاق ضار، وزیر دارایی پاکستان روز جمعه گفت: «بانک دولتی پاکستان (SBP) اکنون درگیر اسناد لازم برای گرفتن سپرده مذکور از مقامات امارات است.

پیش از این، امارات متحده عربی اولین قسط 2 میلیارد دلاری را در ژانویه امسال اختصاص داده بود و از ذخایر ارزی در حال کاهش پاکستان که دچار کمبود نقدینگی شده بود، حمایت اساسی کرد.

پاکستان با یک بحران اقتصادی بزرگ دست و پنجه نرم می‌کند و در انتظار 1.1 میلیارد دلار کمک مالی از سوی صندوق بین‌المللی پول (IMF) است که بخشی از بسته کمک مالی 6.5 میلیارد دلاری است که وام‌دهنده جهانی در سال 2019 تصویب کرد.

دار در توییت دیگری اعلام کرد که SBP سومین و آخرین پرداخت را از بانک صنعتی و تجاری چین (ICBC) به ارزش 300 میلیون دلار از وام 1.3 میلیارد دلاری خود دریافت می کند.

ICBC در 3 مارس یک وام 1.3 میلیارد دلاری را برای پاکستان بازگرداند و اولین پرداخت را به مبلغ 500 میلیون دلار در همان روز انجام داد، در حالی که پرداخت دوم به همین میزان در 17 مارس انجام شد.

پیش بینی رشد پاکستان

صندوق بین‌المللی پول، اوایل این هفته، پیش‌بینی خود را برای نرخ رشد اقتصادی پاکستان از 2 درصد به تنها 0.5 درصد برای سال مالی جاری در میان تورم بالا و نرخ رو به رشد بیکاری در این کشور با کمبود نقدینگی کاهش داد.

توسعه جدید پاکستان بدهکار را به امضای قرارداد در سطح کارکنان با صندوق بین المللی پول و دسترسی به وام های چند جانبه نزدیک کرد.

پاکستان با اندکی بیش از 4 میلیارد دلار ذخایر در آستانه نکول است زیرا با بدهی خارجی بالا و پول محلی ضعیف دست و پنجه نرم می کند.

تمام امیدهای صندوق بین المللی پول به احیای برنامه کمک مالی 7 میلیارد دلاری توسط صندوق بین المللی پول و انتشار 1.1 میلیارد دلار قسط است که در ابتدا قرار بود در نوامبر سال گذشته پرداخت شود.

برنامه صندوق بین المللی پول که در سال 2019 امضا شد، قرار است در 30 ژوئن 2023 منقضی شود و طبق دستورالعمل های تعیین شده، برنامه نمی تواند فراتر از مهلت مقرر تمدید شود.

پاکستان و صندوق بین المللی پول ماه هاست در حال مذاکره در مورد از سرگیری این برنامه بوده اند اما هنوز به توافقی دست نیافته اند.

با ورودی های PTI

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام