پر کردن و ترمیم دندان: کامپوزیت، آمالگام، سرامیک و بررسی هزینه – کلینیک دندانپزشکی سروش

لب پر شدن دندان کودک مانند دندان دائمی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد مانند وارد شدن ضربه یا خوردن نوشیدنی سرد و گرم به طور هم زمان . روکش ها هم از دندان ها محافظت می کنند و هم ظاهر دندان را زیباتر می کنند. اما، از چند سال گذشته تا کنون اغلب متخصصین دندانپزشکی، علاه بر درمان مشکلات دندان، به زیبایی دندان ها نیز توجه بسیار زیادی میکنند. کامپوزیت دندان یکی از روشهای دندانپزشکی برای برطرف کردن شکستگی، لب پریدگی، ترک خوردگی، تغییر رنگ و اصلاح شکل دندان و نیز اصلاح و درمان فاصله بین دندان ها و خط میانی نامتقارن دندان ها می باشد.

1. اگر شکستگی موجب دندان درد است ، استامینوفن یا یکی دیگر از مسکن های بدون نسخه را مصرف کنید. 2. اگر شکستگی باعث ایجاد لبه تیز یا لبه دار شده است ، آن را با یک تکه پارافین موم یا آدامس بدون قند بپوشانید تا از بریدن زبان یا قسمت داخلی لب یا گونه خود جلوگیری کنید. در صورتی که به این مشکل پی بردید، با دندان پزشک خود تماس بکیرید و برای جلوگیری از آسیب وارد شدن به زبان یا دهان هر چه سریع تر آن را صاف کنید.

چنانچه میزان ترک عمیق تر از مینای دندان باشد، برای پیشگیری از عفونت دندان و شکستگی بیشتر باید درمان های بیشتری انجام گیرد. 1-اگر دندان به طور ناگهانی شکسته شد چه اقداماتی باید انجام دهیم؟ دندان آسیب دیده یا شکسته ممکن است منجر به درمان طولانی تر و پرهزینه تر شود. اگر مواد آلوده موجود در دهان راهی برای خزیدن به زیر ترمیم دندانی بیابند (پدیدهای که به آن “نشت کرونال” گفته میشود) درمان عصب کشی شکست خواهد خورد. مهر و موم: مهر و موم بین مینای دندان و مواد پر کننده دندان میتواند ضعیف شود و در نتیجه اجازه میدهد باقی ماندههای باکتری و ذرات مواد غذایی در زیر محل پر شدگی نفوذ کنند.

در برخی موارد ممکن است شکستگی دندان تا زیر خط لثه ادامه داشته باشد. دندانهای شیری 6 تا 12 ماه پس از تولد شروع به رشد در دهان کودکان می کنند و رشد دندان های شیری تا 24-30 ماهگی کودک ادامه می یابند. چنانچه دندان دچار پوسیدگی باشد پیش از استفاده از کامپوزیت دندان، پوسیدگی دندان برطرف می شود. نوع و شدت شکستگی دندان تعیین می کند که کدام یک از روشهای دندانپزشکی برای ترمیم ترمیم دندان پر شده آن استفاده شود. اگر آسیب از حد توان آنلی هم فراتر باشد، از روکش دندان استفاده می شود.