پمپئو درباره انتخابات آزاد در جورجیا بحث می کند

تعداد کمی از کشورها مایک پمپئو را به عنوان گرمی در تور جهانی پرطرفدار خود به عنوان جورجیا مورد استقبال قرار می دهند. پرچم های آمریکا در جریان سفر یک شبه وزیر امور خارجه ایالات متحده در پایتخت به اهتزاز درآمد در حالی که امید به پمپئو می تواند به حل مشكل سیاسی داخلی گرجستان كمك كند و توازنی در برابر نفوذ رو به رشد روسیه در منطقه ایجاد كند.

اما کنایه از دید ناظران از بین نرفت. دیپلمات ارشد آمریکا از به رسمیت شناختن نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری در کشور خودش امتناع ورزیده است. با این حال وی در تفلیس به سر می برد تا حزب حاکم رویای گرجستان پیروزی جنجالی اخیر خود را تبریک بگوید و به مخالفانی که حاضر به ملاقات آنها نیست ، بگوید که نتایج را تشخیص دهد.

فقط رویای گرجستان انتخابات پارلمانی در 31 اکتبر را پذیرفته است که در آن اندکی اکثریت را کسب کرده است – برای تشکیل دولت و تصویب اکثر قوانین کافی است. در حالی که ناظران بین المللی در ابتدا انتخابات را کاملاً رقابتی می نامیدند ، ناظران محلی نقایصی را در روند شمارش آرا مشاهده کردند ، از جمله اشتباهات ریاضی به نفع رویای جورجیایی و اصلاحات دست نوشته شده در سوابق جدول بندی.

دفتر محلی م Instituteسسه بین المللی جمهوری خواه ، یک گروه تحت حمایت واشنگتن که روندهای دموکراتیک را در سراسر جهان ترویج می کند ، “سو mis استفاده از منابع اداری دولت ، خرید آرا ، ارعاب رای دهندگان و گروه های ناظر ، دستکاری در پروتکل های خلاصه سطح حوزه” را مشاهده کرد.

پمپئو با رهبران مخالف دیدار نکرد ، بنابراین آنها سعی کردند با قرار دادن طرفداران خود در خیابان روستاولی مرکزی تفلیس ، توجه وزیر امور خارجه را به خود جلب کنند. داووت اوسوپاشویلی ، عضو حزب سیاسی للو گفت: “ما امروز اینجا هستیم تا یک پیام بفرستیم ، یک قول بدهیم و مسئولیت فردای گرجستان را به عهده بگیریم ، و این همان پیامی است که می خواهیم آقای پمپئو به خانه خود به آمریکا برگرداند.” .

وزیر امور خارجه قرار بود در مورد انتخابات اخیر با رهبران رویای گرجستان صحبت کند. سفارت ایالات متحده اندکی قبل از دیدار با رئیس جمهور سالومه زورابیچویلی و نخست وزیر جورجی گاخاریا گفت: “وزیر پمپئو در مورد تلاش ها برای تقویت نهادهای دموکراتیک گرجستان بحث خواهد کرد و بر اهمیت انتخابات آزاد و عادلانه تأکید خواهد کرد.”

اما پمپئو وقت نداشت تا نگرانی ها را درباره نتایج بدست آورد. هنگامی که وی در تاریخ 18 نوامبر سفر خود را پایان می داد ، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه به گروه های مخالف گرجستان توصیه کرد که وظایف خود را بپذیرند و وارد پارلمان شوند. این مقام مسئول ایرادات “که متأسفانه 30 سال در انتخابات گرجستان آزار دیده است” را تأیید کرد ، اما خاطر نشان کرد که نتایج رسمی از نظر آرای رایانه ای که توسط ناظران محلی انجام شده بسیار مطابقت دارد.

این مقام ، طبق متن وزارت امور خارجه ، گفت كه تماشای درخواست مخالفت گرجستان برای تحریم “مانند دیدن دوباره همان فیلم است”. “ما آنها را تشویق کرده ایم که به پارلمان بروند ، تغییرات انتخاباتی را انجام دهند که معنی دار باشد تا انتخابات بعدی بهتر شود.”

در این دیدار همچنین قدرت محو شدن ایالات متحده پس از چهار سال دونالد ترامپ برجسته شد.

یک هفته قبل از ورود پمپئو به تفلیس ، مسکو نیروهای خود را به قره باغ ، مرکز درگیری بین ارمنستان و آذربایجان ، در فاصله کمتر از 200 مایلی پایتخت گرجستان ، اعزام کرد. یک جنگ شش هفته ای در پاییز امسال نقشه منطقه را دوباره تغییر داد. و یک بار دیگر ، روسیه ، دشمن گرجستان ، نقشی اساسی در نتیجه داشت.

در این جهان از تغییر مرزها ، گرجستان برای حمایت از تمامیت ارضی و حمایت از تنش با مسکو ، بسیار متکی به حمایت دو جانبه واشنگتن است. روسیه اکنون نیروهای خود را در هر سه منطقه جدا شده قفقاز جنوبی مستقر کرده است و تفلیس را با نگرانی تماشا می کند ، در حالی که مسکو نقش خود را به عنوان کارگزار نهایی منطقه بازی می کند.

وزیر امور خارجه گرجستان در فرودگاه تفلیس به خبرنگاران گفت ، جایی که از همتای آمریکایی خود استقبال کرد ، “من نمی توانم به اندازه کافی بر اهمیت این دیدار از طرف شریک اصلی استراتژیک خود تأکید کنم ، در زمانی که گرجستان و منطقه با یک موقعیت ژئوپلیتیکی نامطمئن روبرو هستند.” “این یک واقعیت است که گرجستان قوی ترین شریک ایالات متحده است ، محکم ترین جایگاه خود در منطقه است.”

جنگ ارمنستان و آذربایجان نه تنها روسیه ، بلکه موقعیت ترکیه در قفقاز جنوبی نیز تقویت شد. جورجی مچدلیشویلی ، استاد روابط بین الملل در دانشگاه اروپا تفلیس ، گفت: این نوسانات ژئوپلیتیکی بخشی از دلیل آمدن پمپئو به گرجستان است.

مچدلیشویلی به Eurasianet گفت: “تقویت جای پای روسیه در منطقه در زمانی که ترکیه از یک متحد قابل اعتماد به یک قدرت استبدادی غیرقابل پیش بینی تبدیل می شود ، می تواند به طور قابل توجهی نفوذ ایالات متحده را تضعیف کند.” “به نظر می رسد گرجستان تنها کشوری است که ایالات متحده می تواند به آن اعتماد کند تا این روند را تغییر دهد.”

در حالی که در تفلیس بود ، پمپئو در مورد تغییر خطوط گسل ژئوپلیتیک به بحث علنی نپرداخت ، هر چند او بار دیگر بر حمایت ایالات متحده از آرمانهای ادغام غربی گرجستان و بازیابی کنترل بر مناطق جدا شده آبخازیا و اوستیای جنوبی مورد حمایت روسیه تأکید کرد. وی در توئیتر خود گفت: “من بار دیگر حمایت بی دریغ ایالات متحده از حاکمیت گرجستان در برابر اشغال روسیه را تأیید می کنم.” پمپئو همچنین بیانیه ای کتبی صادر کرد و خواستار حل مسالمت آمیز درگیری ارمنستان و آذربایجان از طریق میانجیگری بین المللی شد. “[T]او همچنان درگیر این تلاش است. ”

رئیس جمهور زورابیچویلی در پایان اظهار داشت: “این بدان معناست که آمریکای بیشتری در گرجستان و منطقه وجود خواهد داشت” و افزود که حضور آمریکا “برای ما بسیار مهم است.”