پیاده روهای قزاقستان به سمت انتخابات پارلمانی بدون انتخاب

رأی دهندگان در قزاقستان از طریق انتخابات پارلمانی ماه آینده که کاملاً تحت سلطه حزب حاکم نور اوتان قرار دارد ، راهپیمایی خواهند کرد.

مشارکت در انتخابات قدرتمند خواهد بود ، زیرا اگر موضوعی که مقامات در آن م pressثر هستند وجود داشته باشد ، این فشار دادن به توده ها برای شرکت در نمایش های شبه دموکراتیک است. اما هیچ کاغذی در مورد ناامیدی تند وجود ندارد.

“ما هیچ انتخابی نداریم. این همان رژیم و همان احزاب سیاسی جیبی خواهد بود که ما 30 سال داشته ایم. برای ما شهروندان ، رای دادن بی معنی است. “، منشوک یرگالیوا ، مدیر یک فروشگاه سخت افزار در آلماتی ، پایتخت تجارت ، به Eurasianet گفت.

طبق حقوق ، همه چیز باید برای نور اوتان از نظر انتخاباتی تلخ باشد. اقتصاد است تجربه یک رکود عمیق، بیکاری در حال تبدیل شدن به یک آفت است و قیمت کالاهای اساسی در حال افزایش است. در حالی که حاکمان کشور به سرعت همه اینها را مقصر می دانند COVID-19 اورژانس، بهانه این است که نازک پوشیدن جمعیتی است که مدتهاست ریشه مشکلات خود را درک کرده اند فساد، نزدیکی و سو mis مدیریت.

“ما به لطف ثروت نفتی ما می توانستیم مانند آنها در دبی در اینجا موفق زندگی کنیم. اگر آنها همه را سرقت نکردند ، “یرگالیوا گفت.

چهار حزب دیگر برای کسب 98 کرسی برای تصاحب رقابت می کنند – 9 نماینده دیگر توسط یک نهاد مورد بررسی رئیس جمهور به نام مجمع مردم انتخاب می شوند.

همه اینها یک نمایش است. هیچ یک از احزاب غیر حاکم در طول تاریخ خود هیچ انتقاد جدی از سیاست دولت انجام نداده اند. احزابی که ممکن است انتقاد بیشتری داشته باشند ، علی رغم تعهد اخیر رئیس جمهور کسیم-جومارت توکایف برای تزریق پویایی بیشتر به صحنه سیاسی ، در تلاش برای ثبت نام به طور معمول متوقف می شوند.

نور اوتان کاملاً در معرض خطرهای احتمالی ریاست بر موقعیتی نیست که خیابان تنها مکان برای خشم مردم باشد یا جامعه ، به یک حالت دلسردی مزمن و برگشت ناپذیر تبدیل شود. در یک تمرین رقص آمیخته با هدف جلب رای دهندگان در اعتقاد به اینکه با احساسات عمومی درگیر است ، سری آرا primary اولیه برای تعیین ترکیب لیست انتخاباتی آنها.

در کنفرانس حزب در نورالسلطان در 25 نوامبر ، لیست قطعی 126 نامزد به مردم ارائه شد. تقریباً دو سوم نام ها واقعاً به برندگان آن مسابقات پیش از انتخابات تعلق داشتند.

49 نامزد دیگر که توسط مدیر اجرایی حزب انتخاب شدند ، چهره های آشنایی داشتند. یکی بود داریگا نظربایوا، دختر ارشد نورسلطان نظربایف ، که در سال 2019 از سمت ریاست جمهوری کناره گیری کرد اما همچنان رهبری نور اوتان را بر عهده دارد. سخنگوی فعلی مجلس ، نورلان نیگماتولین ، نخست وزیر عسکر مامین ، رئیس دولت ریاست جمهوری یرلان کوشانوف ، و همچنین معاون اول رئیس نور اوتان ، بائورژان بایبک ، و سایر ناظران نظربایف بودند.

نور اوتان همچنین با افتخار این واقعیت را شیپور می کند که تقریباً یک سوم لیست حزب آن را زنان تشکیل می دهند و میانگین سن نامزدها با چهار سال کاهش به 48 سال در مقایسه با انتخابات قانونگذاری 2016 رسیده است.

مشخصاً هنوز اعصاب لحظه آخری وجود داشت که این تئاتر ممکن است کلاهبرداری نکند.

مخالفت جدی نیست

یک حزب به طور قانونی ثبت شده است که گاهی اوقات با لحن ضعیف مخالفت صحبت می کند. حزب سوسیال دموکرات سراسری یا همان اختصار روسی OSDP ، پیش از این در انتخابات پارلمانی شرکت کرده بود. در هر دو انتخابات 2012 و 2016 ، این کشور فقط توانست 1.8 درصد آرا را به خود جلب کند. این یک افت چشمگیر از اولین سفر آنها در سال 2007 بود ، زمانی که 4.5 درصد از آرا را به دست آورد. نور اوتان در آن انتخابات همه کرسی های موجود را به دست آورد.

با توجه به پیش زمینه ای که این انتخابات در حال انجام است ، OSDP فرصتی مانند هرگز قبل را داشت تا از روحیه های اعتراضی استفاده کرده و از آستانه 7 درصد برای ورود به پارلمان عبور کند. پس از همه ، عضو قبلی OSDP امیرژان کوسانف در انتخابات ریاست جمهوری سال 2019 ، وقتی 16 درصد آرا را به دست آورد ، نمایش بسیار نامناسبی از خود نشان داد – این مقدار برای یک شخص غیرمستقیم طبق معیارهای قزاقستان بسیار است. و بسیاری فکر می کردند او فریب خورده است. پس از انتخابات ، قزاقستان شاهد موج غیرطبیعی تجمع های اعتراضی بود که به نظر می رسد توکایف و متحدانش را به وحشت انداخته است.

علیبک سلیمانوف ، مشاور یک شرکت زنجیره ای خرده فروشی مگنوم ، گفت که وی در میان کسانی است که به کوزانوف رأی داده اند.

“من امیدوار بودم که اگر اکثریت افرادی که خواهان تغییر ، بهبود در زندگی آنها هستند ، بروند و به کوزانوف رأی دهند ، ممکن است فرصتی وجود داشته باشد. […] من ساده لوح بودم ، “او به Eurasianet گفت.

بنابراین تعجب آور بود ، وقتی OSDP در 27 نوامبر اعلام کرد که آنها همه ماجرا را تحریم می کنند. آنها اردک زدن را “اعتراض به نظم فعلی” توصیف کردند.

کاملاً مشخص نیست که چه اتفاقی افتاده است. اما سو susp ظن هایی وجود دارد که مسئولیت این تصمیم ممکن است به گردن احزاب مخالف حاکم و خود توصیف شده باشد – بانکدار سابق فراری و دشمن دولت مستقر در اروپا مختار ابلیازوف.

ابلیازوف مرتباً به رسانه های اجتماعی می رود تا صفراوی را بر روی كل طیف های سیاسی ، از جمله OSDP ، كه وی را متهم به مأموریت مخفی دولت می كند ، بریزد. حتی در این صورت ، هنگامی که در 17 نوامبر ، از طرفداران خود خواست تا به OSDP رأی بدهند ، “تعجب آور بود” ، “برای اینکه آرا from را از نور اوتان بگیرد”.

این باید باعث ایجاد وحشت در صفوف OSDP شود. حاکمان قزاقستان ابلیازوف را یک فرد تندرو قدرت طلب و یک کلاهبردار بی رحم می دانند. بسیاری از هواداران وی صرفاً به دلیل ابراز همدردی با موقعیت وی در پیام های خصوصی مجازات طولانی مدت زندان داشته اند.

به مدت یک هفته ، OSDP برنامه های خود را برای اجرا پیش برد. در تاریخ 25 نوامبر ، معاون رئیس حزب ایدار علیبایف اعلام کرد که هدف پیروزی است و هیچ فکر دیگری برای تحریم انتخابات نشده است. دو روز بعد ، طرف به طور خلاصه اعلام کرد که مسابقه را تحریم می کند.

کازبک بیزبایف ، تحلیلگر سیاسی معتقد است که OSDP از بالا تحت فشار قرار گرفت و هیچ گزینه ای برای او باقی نماند.

وی گفت: “مقامات زمینه های سیاسی را پاکسازی کرده اند تا انتخابات پارلمانی بدون هیچ گونه خطر رای گیری اعتراضی برگزار شود.”

مخالفت دوستانه

وظیفه شکرگذارانه انتقال احساس رقابت ، در نتیجه ، به عهده آنچه که به طعنه تحت عنوان “مهمانی های جیبی” شناخته می شود ، برخی از آنها تحت عمل جراحی صورت جزئی قرار گرفته اند.

حزب کمونیست خلق قزاقستان ، که هفت نماینده دارد ، برچسب “کمونیست” را حذف کرده است ، که به هر حال توصیف کننده خاصی نبود و اکنون فقط توسط حزب خلق اداره می شود. رهبر آیکین کنوروف گفت که این حزب همچنان به عقاید سوسیالیستی خود پایبند خواهد بود ، اما جنبه جنگ طبقاتی ایدئولوژی خود را از بین می برد.

بیرلیک (وحدت) ، که آخرین بار نتوانست وارد پارلمان شود ، اکنون آدال (عادلانه) نامیده می شود. لیست انتخاباتی این حزب بیشتر از چهره های جدید تشکیل شده است ، اما هنوز مشخص نیست که واقعاً چه ارزش ها یا ایده هایی را نشان می دهد. برنامه حزبی مبهم بیان شده آزادانه در مورد مدرن سازی تمام حوزه های جامعه صحبت می کند.

حزب طرفدار تجارت آک ژول ، که هفت کرسی نیز در پارلمان دارد ، به طور معمول از حامیان قابل اعتماد سیاست های رئیس جمهور وقت بوده است. هنگامی که نظربایف سال گذشته اعلام کرد که از سمت خود کناره گیری می کند ، رهبر حزب آزات پرواشف در تلویزیون روباه شد.

پرواشف در کنگره آک ژول در 20 نوامبر ، هنگامی که دولت را به شکست های سیستمی در مدیریت شیوع ویروس کرونا متهم کرد ، عملکرد خود را در ترک وفاداری ابراز وفاداری نشان داد.

وی گفت: “اعتماد به نهادهای دولتی در حال سقوط است ، بخشی از آن به دلیل خستگی مردم از انحصار قدرت در اختیار مقامات است.” “کشور به تغییرات بنیادی نیاز دارد.”

شکل بیش از ماده

انتخابات فقط یک تشریفات است که از نظر قانونی باید انجام شود. اما بیزبایف معتقد است که آنها از اهمیت زیادی برخوردار هستند ، زیرا ممکن است برنامه هایی برای تکامل نظم حاکم به دور از ریاست جمهوری به یک سیستم پارلمانی تر پیش بینی کند.

این روند نمایانگر آخرین مرحله انتقالی است که با عزیمت نظربایف به عنوان رئیس دولت سال گذشته آغاز شد. بیزبایف گفت ، توكایف صرفاً یك حراج است.

کسانی هستند که معتقدند این روند مدیریت شده می تواند پایان یابد. به عنوان مثال آندری چوبوتارف ، رئیس مرکز تحقیقات جایگزین ، فکر می کند که حزب خلق را می توان در نقش حزب مخالف دولت پرورش داد.

چوبوتارف به Eurasianet گفت: “حزب مخالف آینده پارلمانی را نمایندگی خواهد كرد ، كه نیروهای چپ مخالف سازنده را متحد خواهد كرد.” “ایده های عدالت اجتماعی و برابری حقوقی در قزاقستان حمایت گسترده ای پیدا خواهد کرد.”

ممکن است پیش از روی کار آمدن COVID-19 ، یک ترفند آسانتر باشد. این بحران دارد در معرض مرگ به نظر می رسد ضعف های رژیم حاکم و رای دهندگان کمتر از هر زمان دیگری تمایل دارند که توسط دراماتورژی زمان انتخابات مورد انتقاد قرار گیرند.

سلیمانوف ، مشاور خرده فروشی ، با خشم گفت: “مقامات فقط قبل از انتخابات از ما یاد می كنند.” “اما آنها در تابستان کجا بودند ، وقتی ما با ویروس کشنده تنها ماندیم؟”