چرا بانک مرکزی تصمیم گرفت اسکناس های 2000 روپیه ای را از گردش خارج کند؟

سیاست Clean Note RBI: چرا بانک مرکزی تصمیم گرفت اسکناس های 2000 روپیه ای را از گردش خارج کند

بانک مرکزی هند هفته گذشته اعلام کرد که تمامی اسکناس های 2000 روپیه ای را از گردش خارج کرده است. عکس فایل.

بانک مرکزی هند (RBI) اخیراً خروج اسکناس های 2000 روپیه ای را از گردش اعلام کرد و دلیل آن را اجرای «سیاست اسکناس تمیز» عنوان کرد. این سیاست توسط بانک مرکزی برای تضمین در دسترس بودن اسکناس های باکیفیت برای عموم مردم اجرا شد. در مورد اسکناس های 2000 روپیه ای، RBI اعلام کرده است که این ارز وضعیت قانونی خود را حفظ خواهد کرد. عموم مردم مجاز به استفاده از اسکناس های 2000 روپیه ای برای تراکنش های خود هستند و می توانند آنها را به عنوان پرداخت نیز بپذیرند. بانک مرکزی از افراد خواسته است تا 30 شهریورماه این اسکناس‌ها را واریز یا مبادله کنند.

هدف اصلی سیاست پاک کردن اسکناس، ارائه اسکناس‌ها و سکه‌های ارز با کیفیت بالا، مجهز به ویژگی‌های امنیتی پیشرفته، و در عین حال حذف همزمان اسکناس‌های آلوده از گردش است. بانک ها و مؤسسات مالی موظفند در چارچوب سیاست پاک اسکناس، اسکناس های فرسوده یا آسیب دیده را از گردش خارج کرده و اسکناس های نو را جایگزین کنند.

RBI به طور مداوم بر کیفیت اسکناس های در گردش نظارت می کند و معیارهایی را برای تعیین مقبولیت آنها تعیین می کند. بانک مرکزی بخش قابل توجهی از اسکناس‌های 2000 روپیه‌ای را قبل از مارس 2017 منتشر کرد. این اسکناس‌ها اکنون به پایان عمر مورد انتظار خود یعنی چهار تا پنج سال رسیده‌اند.

به عنوان بخشی از سیاست اسکناس پاک، RBI در دسامبر 2013 بیانیه‌ای صادر کرد که به بانک‌ها دستور داد حتی اسکناس‌های کثیف را از مشتریان غیرمشتری مبادله کنند و فقط اسکناس‌های تمیز با کیفیت بالا را بین مردم توزیع کنند. معرفی اسکناس 2000 روپیه ای در نوامبر 2016 بر اساس بخش 24 (1) قانون RBI، 1934 صورت گرفت. هدف اصلی از انتشار آن، برآورده ساختن سریع نیازهای ارزی اقتصاد پس از خروج از وضعیت مناقصه قانونی بود. اسکناس های 500 و 1000 روپیه ای. هنگامی که این هدف محقق شد و تعداد قابل قبولی از اسکناس در سایر ارزش ها در دسترس قرار گرفت، چاپ اسکناس های 2000 روپیه ای در سال مالی 2018-19 متوقف شد.

ارزش کل این اسکناس‌های در گردش از 6.73 میلیون روپیه کاهش یافت که 37.3 درصد از اسکناس‌های در گردش در 31 مارس 2018 به 3.62 لک کرور رسید که اکنون تنها 10.8 درصد از اسکناس‌های در گردش را تشکیل می‌دهد. از 31 مارس 2023.

مقالات مرتبط

سردرگم

آیا در مورد اسکناس های 2000 روپیه ای گیج شده اید؟ فرماندار RBI Shaktikanta Das هوا را پاک می کند

سردرگم

چرا RBI اسکناس های 2000 روپیه ای را پس گرفته است؟ این چه تفاوتی با پول زدایی دارد؟

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام