چشم اندازها | چگونه چین از جنگ ارمنستان و آذربایجان برنده می شود

یک تفسیر

آتش بس با واسطه روسیه که ماه گذشته جنگ بین ارمنستان و آذربایجان را متوقف کرد شامل یک تدارک به آذربایجان اجازه می دهد تا از جاده ای از طریق خاک ارمنستان برای دسترسی به محوطه غرفه نخجوان استفاده کند.

نخجوان با ترکیه مرز مشترک دارد. بنابراین جاده باید ضمن تقویت نقش ایران در شبکه های حمل و نقل منطقه ای ، تجارت بین شرکای نزدیک ترکیه و آذربایجان را تقویت کند.

با این وجود این چین و ابتکار عمل کمربند و جاده آن است که در نهایت ممکن است به عنوان یک پیروز بعید در جنگ شش هفته ای قره باغ کوهنوردان ظاهر شود.

در بخش بهتر یک دهه ، پکن در حال ساخت مسیرهای حمل و نقل به اروپا است که روسیه را دور می زند. یکی از این مسیرهای زمینی از دریای خزر از قزاقستان به آذربایجان و به بعد به گرجستان ، ترکیه و در نهایت اروپا می رسد.

دالانی بین نخجوان و آذربایجان مسیر دوم پکن به اروپا در قفقاز جنوبی را به پکن ارائه می دهد: مسیری که از طریق گرجستان به علاوه این مسیر در سراسر ارمنستان جنوبی و نخجوان (خط نقطه ای بنفش روی نقشه زیر).

نقشه قره باغ کوهستانی

بدون شک مسکو با آتش بس گلزنی کرد. روسیه حق خود را به دست آورد برای وارد کردن نیروها در قسمت دیگری از قفقاز جنوبی. حدود 2000 نفر به عنوان نیروهای حافظ صلح در یک منطقه ناگهانی قره باغ – قلمرو آذربایجان بطور رسمی ساکن ارمنی ها خدمت خواهند کرد. علاوه بر این ، نیروهای مرزی روسیه ایمنی حمل و نقل از جنوب ارمنستان را تضمین می کنند. از دیدگاه پکن ، این برای محافظت از محموله های خود بهتر است.

چین هرگز علاقه ای به اعتراض به نقش امنیتی روسیه در اتحاد جماهیر شوروی سابق نشان نداده است. برای پکن ، بهتر از درگیر شدن با مسکو بر سر مسائل نظامی ، این است که قفقاز جنوبی شروع به شباهت به آسیای مرکزی کند: منطقه ای با روابط سنتی با روسیه ، بله ، اما باز برای تجارت چین. پکن از راه دیگری نیز در قفقاز ناپایدار سود می برد. از آنجا که چین بر تجارت و سرمایه گذاری متمرکز است ، هیچ کس انتظار ندارد که ارتش آزادیبخش خلق در صورت بروز مشکل به داخل کشور کشیده شود.

در حالی که آتش بس به قیمت برخی از قدرت نرم روسیه انجام شده است – آذربایجانی ها ناراضی برای دیدن نیروهای روسی در خاک خود – پکن فرصت مانور دارد.

این امر به ویژه در آذربایجان که آرزو می کند صادق است سیمان کاری جایگاه خود را به عنوان یک گره اصلی در کمربند و جاده قرار داده است. باکو همچنین خود را به عنوان مرکزی در کریدور ارتباطات از راه دور اوراسیا می بیند که نقاط تبادل اینترنت در فرانکفورت و بمبئی را بهم متصل می کند ، در حالی که طرح جاده ابریشم دیجیتال چین را تکمیل می کند. برای این منظور ، AzerTelecom و China Telecom امضاء شده تفاهم نامه همکاری در سال 2019.

این همسایه در جنوب است که بیشترین ضرر را دارد. راهرو نخجوان پیشنهاد شده است خبر بد برای ایران. تا پیش از این ، محموله ای از باکو به محوطه جدا شده مجزا باید از شمال ایران عبور می کرد. بر اساس توافق جدید ، تهران هزینه حمل و نقل را از دست خواهد داد.

این امر ایران را بیش از پیش مشتاق امضای پیمان استراتژیکی خواهد کرد که برای مذاکره بی سر و صدا با چین مذاکره کرده است پنج سال گذشته. پیش نویس توافق نامه است گفت شامل 400 میلیارد دلار برای بخش های حمل و نقل ، انرژی ، مخابرات و امنیت ایران طی 25 سال. پس از یک دور دیگر از بحث ها بود برگزار شد در اوایل ماه اکتبر در پکن ، علی لاریجانی ، رئیس سابق پارلمان ، معتمد رهبر ، بود تکلیف شده با بستن معامله

بنابراین چین می تواند به عنوان یکی از ذینفعان اصلی آتش بس ظهور کند – در طی مذاکرات مهم ، راهی جدید برای BRI به علاوه اهرم فشار بر روی ایران بدست آورد.