ژاپن برای شروع خرید نفت خام روسیه از آمریکا و اتحادیه اروپا جدا شد

ژاپن برای شروع خرید نفت خام روسیه از آمریکا و اتحادیه اروپا جدا شد

یک تانکر نفت خام در نزدیکی شهر بندری ناخودکا روسیه لنگر انداخت. FILE/رویترز.

توکیو: ژاپن از خرید نفت خام روسیه بالاتر از سقف 60 دلار در هر بشکه آمریکا صرف نظر کرد و گفت که برای اطمینان از دسترسی به انرژی از مسکو به آن نیاز دارد.

خرید نفت توسط ژاپن نشان دهنده وقفه ای در تلاش های آمریکا برای اعمال سقف 60 دلاری در هر بشکه بر خرید نفت روسیه است. با این حال، گزارشی توسط روزنامه وال استریت گفت: توکیو که نزدیک ترین متحد واشنگتن در آسیا است، آمریکا را با این استثنا موافقت کرد.

اکثر کشورهای اروپایی در واکنش به حمله به اوکراین در فوریه سال گذشته، خرید نفت روسیه را متوقف کردند.

کشورهای گروه 7 شامل ژاپن، اتحادیه اروپا و استرالیا، سال گذشته با سقف قیمتی 60 دلاری در هر بشکه نفت خام روسیه موافقت کردند تا درآمد روسیه از فروش نفت را کاهش دهند و از افزایش قیمت‌های جهانی جلوگیری کنند.

سقف قیمت این امکان را به کشورهای غیر اتحادیه اروپا داد تا به واردات نفت خام روسیه ادامه دهند، اما شرکت های حمل و نقل، بیمه و بیمه مجدد را از حمل و نقل محموله های نفت خام روسیه در سراسر جهان محدود کرد، مگر اینکه به قیمت زیر 60 دلار در هر بشکه فروخته شود.

ژاپن با چه قیمتی نفت خام روسیه را می خرد؟

در 30 سپتامبر سال گذشته، کشورهای اتحادیه اروپا استثنایی برای سقف 60 دلار در هر بشکه برای خرید نفت توسط ژاپن قائل شدند.

در دو ماه اول سال جاری، ژاپن نزدیک به 748 هزار بشکه نفت روسیه را به قیمت 6.9 میلیارد ین خریداری کرد که به 52 میلیون دلار یا کمی کمتر از 70 دلار در هر بشکه تبدیل می شود.

چرا ژاپن از روسیه نفت خام می خرد؟

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن ماه گذشته سفری غیرمنتظره به اوکراین داشت و با رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی دیدار کرد. همچنین، ژاپن تنها کشور G7 است که سلاح های مرگبار به اوکراین ارائه نمی کند.

ژاپن به شدت به واردات انرژی متکی است زیرا این کشور آسیایی تقریباً هیچ یک از سوخت های فسیلی خود را ندارد. این WSJ این گزارش به نقل از برخی تحلیلگران می گوید که وابستگی ژاپن به نفت روسیه به دلیل تردید این کشور برای حمایت کامل از اوکراین در برابر ولادیمیر پوتین است.

روسیه نزدیک به یک دهم واردات گاز طبیعی ژاپن را به خود اختصاص داده است. بیشتر آنچه ژاپن از مسکو حمل می کند از پروژه ساخالین-2 در خاور دور روسیه می آید.

ژاپن در سال گذشته 4.6 درصد بیشتر از سال قبل از روسیه گاز طبیعی وارد کرد.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام